Billedkunstner Hanna Høiness
Hjem
Utstillinger
Utsmykninger
Portrett
CV
Kontakt meg
 

 

 

 

"Gull og grønne skoger" ble vist på Galleri 69 i 2019, i en kollektivutstilling med Charlotte Thiis Evensen og Helene Sommer.

I utstillingen "gull og grønne skoger" presenterte jeg egne arbeider fra forskjellige utstillinger og studier, der livet som kunstner har vært et håp om å finne metoder på hvordan jeg kan fortelle noe. Jeg er god på å tegne, har god fargeforståelse, elendig på strategier og miserabel på å drive butikk. Om noen er interessert i et bilde kan jeg finne på å gi det bort. Jeg har arbeidet 20 år som kunstner og lurer på når jeg ser at livet mitt er bygget opp av drømmen om om gull og grønne skoger.

 

Hva får så en kunstner til å holde på i mange år uten å få konkrete bevis på at noen er interessert i arbeidene? Er det salg? Stipend? Kritikk i media? Er folk egentlig er interessert i at det lages kunst, og hva innenfor kunst finner de interessant? Suksesshistoriene?

Er det mer interessant om en kunstner er ekstravagant, rik, stormannsgal eller psykisk syk? Hva med de som er gamle og bitre? De forsiktige? Er deres kunst interessant? Eller hva med den vanskelig tigjengelige kunsten, er den mer interessant enn den vakre og lette?

Fravær av interesse ser ut til å lage spekulasjoner om høy interesse. Vi tolker hverandre, fordreier kommunikasjonen og lager opp et bilde av virkeligheten som ikke har bunn i noe reelt.

Å love "gull og grønne skoger" er å love noe man ikke kan holde. Det er med andre ord tomt prat som kan påføre forventninger hos andre mennesker.

Å bli lovet "gull og grønne skoger" er at andre lover deg at din virkeligheten blir bedre.

Realitetsorienteringen du har, blir skjøvet bort av en forventning som andre påfører deg.

- Å love seg selv "gull og grønne skoger" er å leve i skyhøye forventninger som ikke har forankring i virkeligheten. Generasjonen som vokser opp nå kalles "krenkelsesgenerasjonen" mye fordi enkeltmennesket har en svært stor tro på sin egen suverenitet. Når virkeligheten viser seg for disse unge menneskene, er fallhøyden stor og skylden blir ofte gitt andre.


Utviklet av Bysant AS